Hoppa till textinnehållet

Så fungerar Swish för företag

Med Swish tar du snabbt, enkelt och säkert betalt med mobilen. Här får du mer tips om hur du kommer igång.

Vanliga frågor och svar

  1. Vad är ett Swish-nummer?

    Företaget tilldelas ett Swish-nummer vid anslutning av tjänsten. Swish-numret är anslutet till företagets konto i banken. Swish-numret börjar med 123 följt av en unik sjusiffrig nummerserie. Insamlingsorganisationen kan välja att använda sitt befintliga 90-kontonummer som sitt Swish-nummer.

  2. Får privatpersonen som betalat med Swish ett kvitto?

    Privatpersonen som har betalat med Swish får en betalningsbekräftelse direkt i Swish-appen tillsammans med information när betalningen genomförts. Den motsvarar inte ett kvitto. Det är företaget, föreningen eller organisationen som lämnar kvitto för köpet.

  3. Var kan företaget ansluta sig?

    Företaget kan ansluta sig till Swish företag via Internetbanken företag, Internetbanken firma, Kundcenter Företag och bankkontoret. Företaget behöver ha Internetbanken företag, Internetbanken firma och ett konto i banken.

  4. Hur ser företaget att privatpersonen genomfört en betalning?

    Inom några sekunder efter att kunden godkänt betalningen kommer den att synas i företaget, föreningen eller organisationens internetbank eller app. Med funktionen notiser kan företaget snabbt få information om inkommen betalning direkt i mobilen.

  5. Går det att betala tillbaka pengarna med Swish, exempelvis vid returer?

    Ja, det är möjligt att göra en återbetalning.

  6. Finns det en Swish-app för företaget?

    Nej, det finns ingen Swish-app för företag, föreningar och organisationer.

Behöver du mer hjälp?

Ring 0771-97 75 12. Vi hjälper dig med dina frågor om Swish.